fbpx

Hoe word ik gelukkig? – Dit zijn sleutelelementen tot je geluk

Vorige week deelde ik wat inzichten over of je invloed hebt op je eigen geluk. Conclusie? ‘Gelukkig zijn’ is eigenlijk misschien wel vooral een ‘state of mind’ te noemen. En die state of mind kun je dus zelf met acties beïnvloeden. Dat roept de vraag op: hóe kun je nou die state of mind beïnvloeden? Oftewel: hoe word ik gelukkig?
 
De positieve psychologie en ander vakgebieden zijn druk bezig met onderzoek op dit gebied. Sommige onderzoekers in het veld komen met hele modellen, zoals het PERMA model van grondlegger Martin Seligman. Anderen geven, soms nog wat vaag, mondjesmaat adviezen over hoe je dit kunt doen. Een echt compleet overzicht (want dat willen we dan natuurlijk, en wel nu), heb ik niet kunnen vinden. Het is een veld volop in ontwikkeling zullen we maar zeggen.
 
Toch is er een manier (volgens mij) om het simpel te maken. Laten we het het ‘new happy model’ noemen. Dit gaat als volgt: er zijn 2 categorieën waar je mee aan de slag kan.
 
Categorie A: het vermeerderen van dingen die een positieve impact hebben op je geluksgevoel of,
Categorie B: het verminderen van dingen die een negatieve impact hebben op je geluksgevoel.
 
So far, so good, right? Laten we in ieder geval maar beginnen bij het begin: welke dingen hebben een positieve impact op je langetermijn geluksgevoel?
 
hoe word ik gelukkig new happy

Het lichaam. Buiten je brein dan.

Voordat we verder gaan, een korte sidenote over het belang van jezelf ‘lichamelijk’ gezond houden (ik weet het: je brein is ook je lichaam, maar laten we deze terminologie even aanhouden om het duidelijk te houden). Hoewel ik het hier vooral ga hebben over ‘mentale’ voeding voor je lichaam; feit blijft dat er een correlatie bestaat tussen een gezond lichaam en een gelukkige state of mind.
 
Niet alleen zorgt voldoende beweging voor een vermindering van het ontwikkelen van depressie en angstgevoelens, het bevordert ook de ontwikkeling van positieve gevoelens, die weer leiden tot een lange termijn geluksgevoel. Dr. Chen van de Universiteit van Michigan ontdekte dat mensen die bijna elke dag minstens 30 minuten sporten, 30% meer kans hebben om in de groep ‘gelukkige mensen’ terecht te komen.
 
Bewust omgaan met je lichaam is dus een basis waar je altijd veel aan zult hebben. Zorg voor voldoende beweging en gezond en gevarieerd eten. Die gelukkige state of mind bereiken gaat dus eigenlijk over opletten waar je je brein mee voedt, letterlijk en figuurlijk.

Hoe word ik gelukkig? – sleutelelementen

Nu is er volgens onderzoekers van The Greater Good Science Center, een aantal sleutelelementen in ‘gelukkig zijn’. Het is een brede waaier aan onderwerpen, waarin ze verschillende conclusies van bekende onderzoekers in het veld (van de wetenschap over geluk) samenbrengen. Deze onderwerpen zijn:
 

  1. Sociale connectie
  2. Altruistisch leven
  3. Compassie en empathie voelen
  4. Kunnen vergeven
  5. Dankbaarheid voelen en tonen
  6. ‘Awe’ voelen
  7. Diversiteit vieren
  8. Mindfulness

 
hoe word ik gelukkig new happy
 
Laten we ze in sneltreinvaart bekijken:
 

    1. Sociale connectie, want: de mens is een groepsdier. We zijn biologisch geprogrammeerd om te genieten van elkaars gezelschap. En dit is niet voor niets: als je namelijk in een groep (met andere mensen) leeft, had je evolutionair gezien een grotere kans op overleving. Nice.
    2. Altruïstisch leven, want: het bovenstaande groepsgevoel zorgt ervoor dat je brein geniet van altruïstisch gedrag vertonen. Ook hier zit een evolutionaire helper. Wanneer onze voorouders een groepslid hielpen, was dat groepslid ook eerder geneigd hen te helpen als ze in de shits zaten. Je brein smult er dus van als je iets doet voor een ander: het vergroot namelijk weer jouw overlevingskans.
    3. Compassie en empathie voelen, want: om (diepe) sociale connecties te ontwikkelen, is het belangrijk dat je emoties van andere mensen uit de groep (h)erkent. Compassie en empathie helpen daarbij.
    4. Kunnen vergeven, want: het vasthouden van wrok zorgt voor een legio negatieve gedachten en stresshormonen in je brein die op lange termijn funest zijn voor je geluk, en eventueel zelfs voor je ‘fysieke’ gezondheid.
    5. Dankbaarheid voelen en tonen, want: dit zorgt voor een lawine aan positieve, fuzzy feelings en gedachten. Het geeft je vertrouwen in de mensheid (want: je bedankt vaak andere mensen voor wat ze voor jou hebben gedaan) en dat ontketent een feest aan geluksstofjes in je hoofd.
    6. ‘Awe’ voelen: ik was ooit in de Atacama woestijn in Chili, waar ik de mooiste sterrenhemel zag die ik ooit heb gezien. Dat was voor mij een ‘Awe’ moment: in de aanwezigheid zijn van zoiets moois en groots, dat ik het moeilijk kon bevatten. Ik realiseerde me wat voor klein onderdeel ik was in dit enorme geheel. Het was een ontzagwekkend gevoel.
    7. Diversiteit vieren, want: een divers scala aan mensen in je leven hebben en het navigeren van de verschillen die hierbij komen kijken, schijnt je lange termijn geluk te verhogen. Je zet hierbij je sociale vaardigheden tot de max in, want je moet echt aandacht hebben voor de perso(o)n(en) in kwestie.
    8. Mindfulness: mindfulness is voortgekomen vanuit het Boeddhisme, maar inmiddels worden haar medische voordelen ook door de wetenschap erkend. En dit gaat ver: er wordt o.a. gekeken naar hoe mindfulness zorgt voor een langer, gezonder leven en het wordt in verband gebracht met een sterker immuunsysteem.

 
Elk van deze onderwerpen wordt onderzocht door onderzoekers uit uiteenlopende onderzoeksvelden, waaronder (uiteraard) positieve psychologie, maar ook neurowetenschap (zoals we vorige week zagen bij dr. Richard Davidson), sociologie, evolutionaire biologie en meer. En ieder jaar worden we gezamenlijk een stukje wijzer.

Actie in de taxi

Het briljante is: je kunt met elk van deze topics vandaag nog praktisch aan de slag. Zo kun je een dankbaarheids dagboek bijhouden, waarbij je een aantal avonden in de week drie dingen opschrijft waar je dankbaar voor bent. Of je kunt een mindfulness app downloaden. Of je legt die telefoons eens weg als je met vrienden bent en vraagt elkaar hoe het echt, nee echt, gaat.
 
En weet je wat; je kan heel klein beginnen. Neem nou altruïsme. Misschien denk je nu meteen aan het vrijwilligen in een bejaardentehuis of het storten van een aanzienlijk bedrag op de rekening van een non-profit. Ja, dat kan. Maar altruïsme is ook je fiets parkeren, zien dat jouw (onbekende) buur haar/zijn lichtje nog aan heeft, en die uitzetten. Of je zitplek opgeven aan iemand anders in de trein die het meer nodig heeft dan jij.
 
Start er gewoon eens mee. Vandaag. En als je het leuk vindt, laat dan horen wat het met je doet. Wie weet gaat een ander het dan ook proberen.
 

Meer down-to-earth gelukshacks leren?

Abonneer je op de mailreeks: