fbpx

Vorige week schreef ik over de vele voordelen van het aanbieden van workshops als coach. Maar: waar begin je met het ontwerpen van een kwalitatief goede workshop? – workshop ontwerp

 

De wens om een workshop of programma te ontwerpen begint altijd bij het verlangen om kennis te delen. Mijn uitgangspunten bij het ontwerpen van programma’s en concepten is om de organisatiewaarden voelbaar en zichtbaar te maken voor de eindgebruiker. Op deze manier werk je toe naar producten die een verhaal vertellen, tot denken aanzetten, die aan de behoefte van de eindgebruiker tegemoetkomen. Extra voordeel: het versterkt daarnaast jouw identiteit als coach.

 

Om meteen daad bij woord te voegen ga ik je niet verder dingen vertellen, maar mag je meteen aan de slag. Ga er lekker voor zitten en beantwoord de volgende 10 vragen (je bent er ongeveer 20 minuten mee bezig). Na afloop heb jij een basisontwerp voor jouw unieke workshop.

 

 

Heb je de oefening gedaan?

Top! Dit is een mooi begin om te starten met jouw workshop. Maar let op: er zijn wat valkuilen die je moet vermijden. Zo heb ik nog nooit meegemaakt dat er een gebrek aan kennis was. Wel zijn er altijd meerdere ‘schrap-rondes’ nodig om een behapbare, beknopte en begrijpelijke inhoud neer te zetten.

 

Dit probleem ondervang je door in je ontwerpproces aandachtig je structuur neer te zetten. Welke kennis wil ik waar behandelen? In welke hoofdstukken resulteert dit? Welke kennis valt in de categorie ‘noodzakelijk’ (need to have Knowledge) en welke kennis is bijzaak (‘nice to have knowledge)’?

 

Daarnaast geven online en blended leren (mix van on- en offline) de mogelijkheid om de ‘taaie’ kennis te ondervangen in een video of bijlage die naar behoefte gebruikt kan worden. En vertrouw er als begeleider op dat de vragen wel komen vanuit de groep als je iets niet benoemd hebt. Wees je ervan bewust dat dit prachtige resultaten zijn, het proces van vragen stellen is eigenlijk waar het leren en ontwikkelen echt begint.

 

De laatste artikelen over coaching en geluk direct in je mailbox?
Klik hier om je te abonneren op de ‘new happy update’.


Over Jette

Betekenis, geluk, authenticiteit en vrijheid zijn de drijfveren achter Fabriek Authentiek. Met Fabriek Authentiek helpt Jette ondernemende coaches om hun boodschap te verkondigen en uit te stralen wie zij zijn middels authentieke concepten en programma’s.

 
“Ik geloof dat je verlangen je krachtigste motor is, je intuïtie je beste maat en dat onze authenticiteit onze ware kracht is. Gebruik het om je verhaal te vertellen, straal het uit, verdien er je geld mee en creëer het leven dat echt bij je past.”

 

Hiervoor heeft Jette o.a. gewerkt als onderwijskundig ontwerper en adviseur, trainer en beleven=leren adviseur. Hiervoor rondde ze een studie Onderwijskunde en een master ‘Educational design and consultancy’ af aan de Universiteit Utrecht. Haar eerste workshop biedt ze nu met korting aan op new happy.

 

 

Wil jij meer exposure voor jouw workshops, online programma’s of persoonlijke sessies? Lees meer over aansluiten bij new happy.