fbpx

“Share your story! Your story is the key that can unlock someone else’s prison”

Afgelopen week lanceerde ik samen met new happy een tool waarmee je, aan de hand van 10 vragen, jouw basisontwerp voor je workshop neerzet.  – workshop geven als coach

Flink wat mensen maakten inmiddels gebruik van de tool en velen vroegen om feedback op hun ontwerp. Wat een genot om te lezen wat iedereen de wereld in wil zenden, welke missies momenteel nagejaagd worden en wat een creatiedrang er zit achter deze kersverse ontwerpen! – workshop geven als coach 

Wat viel op?

Opvallend is dat het merendeel van de gewenste resultaten van de workshops gaan over:
 

  • meer vertrouwen,
  • meer loslaten,
  • meer ontspanning,
  • betere balans tussen hoofd en hart,
  • betere gezondheid,
  • meer regie over het eigen leven,
  • meer authenticiteit voelen,
  • meer zelfverzekerdheid,
  • inzet van talenten,
  • meer harmonie,
  • meer verbinding en
  • meer eigen keuzes willen maken.

 
Een super interessante en betekenisvolle verschuiving van ‘meetbare’ resultaten naar ‘merkbare’ resultaten. Nieuwe waarden waar iedereen zo hard aan toe is dat het prachtig is dat mensen opstaan om deze echte, eerlijke verhalen te willen delen.
 
Het zijn verhalen die ons maken tot wie wij zijn, het zijn verhalen die verandering in de wereld teweeg brengen. Ik ben van mening wanneer wij allemaal ons echte, eerlijke verhaal vertellen, we andere mensen de toestemming geven om dit ook te doen. Echte, eerlijke verhalen als tool om ons meer bevrijd en gelukkig te maken. (Hier meer over weten? Luister naar George Monbiot in de tegenlicht aflevering ‘Compassie als oplossing’). – workshop geven als coach

Meest gemaakte fouten

Om deze reden deel ik ook graag met jou wat mij is opgevallen aan alle ingezonden workshop ontwerpen in de afgelopen week. Ik noem hier de drie meest gemaakte fouten en welke tips jou hierbij kunnen helpen straks meer impact te hebben met je workshop.

1: Iedereen zien als doelgroep

‘Mensen die iets met persoonlijke ontwikkeling willen doen’, ‘Mensen die gelukkiger willen worden’, ‘Mensen die gezonder willen leven’ zijn veel omschrijvingen van doelgroepen die ik heb gelezen.
 
Wat dit eigenlijk zegt is dat je je focus nog kunt aanscherpen. Dat er nog wat aandacht mag naar het verschil dat jij ècht wilt maken. Het helpt jezelf enorm om jouw aanbod op jouw doelgroep af te stemmen. Als gevolg hiervan trek je de juiste klanten aan doordat ze zich in jouw aanbod herkennen.

Heb je een ideale klant voor ogen? Omschrijf eens alle kenmerken van deze klant en waarom jij graag met deze persoon werkt.

2. Vaag blijven met doelen

Hier heb ik zelf ook een handje van. Het is natuurlijk het allerleukste om door te gaan met het creatieve proces: teksten schrijven, werkvormen bedenken en opdrachten maken. Maar voor een duurzaam ontwerp is het belangrijkste om echt eerst de doelen voor de workshop te concretiseren. Het is misschien een wat saaie stap, maar deze stap zorgt ervoor dat jij als begeleider echt tot de kern komt, focus houdt en weet waar je naartoe werkt. Als je hier afhaakt, zoek dan goed uit waar dit vandaan komt. Waarom stop je hier? Waar ben je bang voor? Wat heb je nodig?
 
Het stellen van een doel op zich is niet moeilijk, maar het bepalen in welke stappen je dit doel kunt bereiken wèl! Het is menselijk om vage doelen te stellen. We geven onszelf hier eigenlijk een vrijbrief om te falen doordat we niets afkaderen en daardoor niet tot de kern komen. Hulp nodig? Een model dat je helpt om jouw doelen te concretiseren is bijvoorbeeld het SMART-model.

3. Alles in het programma openlaten

‘Ik zie gewoon wat er gebeurt’ gaven sommige mensen aan bij de invulling van het programma.
Mijn inziens kun je geen grotere schat bezitten dan wanneer je als mens op energetisch niveau contact kan maken met anderen, ècht weet af te stemmen en je weet over te geven aan het grotere.
 
Maar dit betekent niet dat er geen aandacht naar het programma mag gaan: het doel, de inhoud en het gewenste resultaat. Hier moet juist aandacht naartoe, aangezien deze kaders je enorm helpen. Hiermee kun je jezelf optimaal inzetten als instrument om een bepaald resultaat teweeg te brengen. Kijk bijvoorbeeld naar Tony Robbins: binnen het strak afgekaderde speelveld kan hij subliem ‘spelen’. Bedenk: ‘Ruimte geeft leegte en kaders geven ruimte’. Zorg dat je altijd gebackt ben door een stevige structuur onder jouw workshop.

 

 
 

Ontvang onze laatste artikelen

Meld je aan voor de new happy update: