fbpx

Het doelgroep profiel: weet tegen wie je praat

‘Groei komt voort uit het begrijpen van je beste klanten en door te onderzoeken hoe je meer van dat soort klanten binnenkrijgt.’

 

-Sean Ellis, Growth Hacker & auteur ‘Hacking Growth’-

In de afgelopen tijd heb ik met flink wat coaches gesproken over het vinden van coachees. Hierbij kreeg ik vragen zoals ‘ik post op Facebook, maar het heeft geen effect; hoe kan dat?’. Of: ‘Hoe kan ik mijn advertenties het beste verwoorden?’. Of: ‘Hoe onderscheid ik mezelf van de vele andere coaches in de markt?’. Deze markt is zo overvol, dat het soms onmogelijk lijkt om jezelf te onderscheiden. Ook hoorde ik veel kwetsbaarheid: ‘het lijkt alsof het bij andere coaches wel lukt; wat doe ik verkeerd?’

 

Ontzettend legitieme vragen, waarbij vaak de hoop gloorde dat dit met een kort 5-stappenplan allemaal kon worden opgelost. Spoiler alert: daar gaat dit stuk niet over. Dit stuk gaat over de meest gemaakte fout die ik coaches zie maken in hun business, namelijk: het niet duidelijk definiëren van je doelgroep.

 

Als coach is de manier waarop je praat tegen je doelgroep nog belangrijker dan andere ondernemers. Je wil namelijk dat potentiële coachees meteen een klik met je voelen; dat is noodzakelijk voordat ze met je in zee gaan. Een millennial zal voor ander taalgebruik gevoeliger zijn dan een Generatie X’er. En als je de aandacht van je doelgroep wilt trekken, zul je bij de ene groep nadruk leggen op andere soorten pijn en verlangens dan bij de andere groep.
 
acquisitie new happy

Het marketing toverwoord

Marketing doen als coach kan soms behoorlijk intimiderend zijn. Er zijn zoveel mogelijkheden. En je hebt maar beperkte tijd en middelen. Hoe zet je deze zo effectief mogelijk in?

 

Een conclusie kon ik in ieder geval met veel coaches trekken: marketing kost meer moeite dan op het eerste gezicht lijkt. En het toverwoord hierbij is: focus. Je hoeft niet de hele wereld te bereiken, maar de juiste mensen op het juiste moment. Het doel van een effectieve marketingstrategie is om je te verbinden met de specifieke doelgroep die daadwerkelijk een sessie (of workshop) bij jou gaat boeken. Dat is dus niet: ‘iedereen die te veel stress ervaart in zijn leven’. Of: ‘iedereen die openstaat voor [vul jouw dienst in]’.

 

Om te kunnen verbinden met je doelgroep, moet je je doelgroep door en door kennen. Wie zijn die personen eigenlijk, die coaching willen krijgen van jou? Hoe ziet hun leven eruit? Waar wonen ze? Wat voor werk doen ze? Waar doen ze hun boodschappen? Welke social media kanalen gebruiken ze? Hoe pakken ze hun zoektocht naar een coach aan?

De voordelen – acquisitie

Het door en door kennen van je doelgroep is de basis van je marketing. Want als je dit eenmaal weet kun je o.a.:

 

  • Teksten opstellen die passen bij je doelgroep in inhoud en tone-of-voice
  • Weet je waar je die teksten moet gaan plaatsen en wanneer
  • Weten welke afbeeldingen je beter passen bij je doelgroep
  • Effectiever omgaan met betaalde marketing, zoals online ads (denk aan: gerichte Facebook ads)
  • Welke grote obstakels jouw doelgroep in de weg staan om een sessie bij je te boeken

 

Kortom: weten wie je doelgroep is, helpt je focus te houden bij iedere beslissing die je maakt op marketing gebied. Op deze manier ga je de juiste mensen aantrekken en mensen die niet voor jou zijn, afstoten. Zodat jij voornamelijk bezig kunt zijn met mensen die echt geïnteresseerd zijn in jouw coaching.

Leuk en aardig allemaal, maar hoe begin je hiermee?

Ten eerste: het leren kennen van je klant is een never ending process. Er zijn altijd weer nieuwe inzichten te ontdekken over gedrag, interesses en behoeftes. En in die inzichten zitten de pareltjes om te weten wat je moet doen met je marketing en vooral ook wat je niet moet doen.

 

Om dit gemakkelijker te maken voor jezelf, helpt het om een persona op te stellen van jouw doelgroep. Wat is een persona? Dat is het beschrijven van 1 persoon die symbool staat voor jouw hele doelgroep. I know, moeilijk he? Misschien heb je wel coachees van verschillende leeftijden en achtergronden. Het maken van persona’s kan ontzettend uitgebreid, zowel in hoeveel als inhoud.

 

Grote organisaties verzamelen en gebruiken bijvoorbeeld ontzettend veel data om te zien wie hun klanten zijn. Zoals: kijken naar geslacht, leeftijd, woonplaats, inkomen, functie, opleiding of burgerlijke stand. Soms gaat het nog een stapje verder, zoals je misschien hebt gezien in het nieuws met Cambridge Analytics. Zij kijken daarbij nog veel meer naar persoonlijkheid dan traditionele hokjes man/vrouw of jonger/ouder. Want: als je weet waar een persoon emotioneel gevoelig voor is, heb je een grotere kans dat ze op jouw boodschap gaan klikken.

 

Als coach heb je echter niet de middelen van een grote organisatie. Je zult het meest effectieve moeten doen met de middelen die je hebt. Probeer daarom focus te leggen op je meest belangrijke doelgroep (of 2 doelgroepen). Zoals bij new happy: ik heb een persona van de new happy coach en de new happy coachee.

 

Het maken van een persona is geen rocket science. Maar je moet het wel doen. En het vervolgens in een aantal stappen echt toepassen. Het is een kleine tijdsinvestering, maar ik garandeer je: het is de moeite waard. – acquisitie
 

Hulp nodig?

Check de New Happy Persona Tool
Zie je het nut in van een doelgroepprofiel, maar weet je niet waar en hoe je moet beginnen? Je bent niet alleen! Om deze reden heb ik een tool gemaakt om je hierbij te helpen. De New Happy Person Tool helpt je stap voor stap met het opzetten en toepassen van jouw Persona. Bovendien krijg je toegang tot een community van andere coaches die hiermee bezig zijn.